Writeshop

Een writeshop is een flexibel proces dat verschillende niveaus van experts onder één dak betrekt om eenvoudig gebruikersvriendelijke materialen te produceren in een korte periode van tijd.

In de jaren 80 werd de term writeshop gebruikt om een ​​flexibel proces te beschrijven, vergelijkbaar met 'kennisoogsten', waarmee het vastleggen van kennis en het gelijktijdig verpakken van communicatie wordt vergemakkelijkt. Het werd ontwikkeld door het International Institute of Rural Reconstruction (IIRR) en wordt gedefinieerd als 'een participatief proces'. manier om kennis over een korte periode te verpakken. "Het helpt bij het documenteren van stilzwijgende" ervaringsgerichte "kennis (die in onze geest bestaat, onzichtbaar voor anderen) waardoor deze wordt geëxpliciteerd (bestaat in een zichtbare vorm en expliciet voor anderen), waardoor het begrijpelijk wordt en dus , gemakkelijker te gebruiken.

Het documenteren van een ervaring kan veel tijd kosten. Het proces van schrijven, illustreren, herzien en herzien kan lang en saai zijn. Writeshops kunnen dit proces versnellen en verbeteren. Het mogelijk maken van de resource people, editors, artiesten en andere documentatiehulpmiddelen op dezelfde tijd en plaats. Het biedt ook de mogelijkheid om de bijdragen van alle deelnemers op te nemen, gebruik te maken van de verschillende ervaringen en expertise of van alle aanwezigen. Hiermee kunnen ideeën worden gevalideerd door een reeks experts in het veld. Leden van het beoogde publiek of lezers (bijv. Docenten, boeren en extensiemedewerkers) kunnen helpen bij het vooraf testen van de tekst en illustraties tijdens het schrijven

Het schrijfproces is uiterst flexibel. De herhaalde presentaties, opmerkingen en revisie van concepten zorgen ervoor dat de documenten grondig kunnen worden herzien en herzien. Het proces maakt het ook mogelijk om nieuwe onderwerpen te ontwikkelen tijdens de writeshop en onderwerpen die kunnen worden gecombineerd, weggelaten of opgesplitst in delen. Het schema voor slechts de eerste een of twee dagen van de schrijfkunst is van tevoren bekend. Een schema voor de volgende dag wordt elke avond voorbereid en het kan meerdere keren veranderen naarmate de dag vordert. Het proces kan worden aangepast en aangepast aan individuele situaties en verschillende producten produceren. Writeshops duurden van 3 dagen tot 12 dagen, aanpak van 10 tot meer dan 100 manuscripten, en met tussen 15 en 80 deelnemers

CPC heeft writeshop gebruikt om aan de verschillende behoeften van klanten te voldoen. Het heeft hen geholpen met het opstellen van strategiedocumenten, het vereenvoudigen van wetenschappelijke publicaties, het produceren van flyers of het produceren van trainingsmodules.

Het aantal mensen dat nodig is om een ​​writeshop te coördineren en te faciliteren, is afhankelijk van het aantal deelnemers en de grootte van de manuscripten die moeten worden verwerkt. Voor een klein writeshop met 20 deelnemers, kan een facilitator, een redacteur, een kunstenaar en iemand om te zorgen voor logistiek voldoende zijn. Ze moeten een goed begrip hebben van het vakgebied en een duidelijk idee hebben van wat voor soort informatie de uiteindelijke publicatie in moet gaan. Een deskundige facilitator is echter van vitaal belang. Hij of zij moet de deelnemers kunnen begeleiden en de discussies kunnen leiden. Een bekwame redacteur (of redacteurs) is net zo belangrijk. De editor werkt met auteurs en begeleidt hen bij het herschrijven van hun concepten.